سایپا (شرکت سهامی ایرانی سازنده خودرو) شرکت خودروساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ تٱسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن، بودند و از سال ۱۳۴۷، سایپا که مقر آن در تهران بود، انواع مدل‌های ژیان را می‌ساخت. در سال ۱۳۵۲ با یک توافق با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدل‌های ۲ و ۴ در به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاپ نیز در مدل‌های معمولی و دو لوکس ساخته شدند.

 

سایپا

 

گروه خودروسازی سایپا سپس خودروهای پراید، تیبا، کوییک، ساینا، شاهین و اطلس را تولید کرد که پر آپشن ترین آنها خودروی شاهین می باشد.

در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به نام کنونی آن، سایپا تغییر پیدا کرده‌است که کوتاه شدهٔ «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود. سایپا تاکنون با چندین شرکت خودروسازی اروپایی و آسیایی از جمله کیا موتورز کرهٔ جنوبی، رنو و سیتروئن فرانسه، نیسان ژاپن و چانگان موتورز و زوتی اتو چین در زمینهٔ تولید و مونتاژ خودرو همکاری داشته و از آغاز دههٔ ۱۳۹۰ خورشیدی محصولاتی مانند تیبا، ساینا و کوئیک را به‌عنوان خودروهای بومی طراحی و تولید کرده‌است.

پرفروش‌ترین محصول سایپا، پراید است که در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۶ با فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه، به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی تولیدی بازار داخلی ایران شناخته‌ شد. (منبع: ویکی پدیا)

فروش اینترنتی محصولات سایپا از طریق لینک https://saipa.iranecar.com/public/home قابل دسترس می باشد.

 

باتری مناسب خودروهای سایپا:

 

نام خودرو باتری فابریک باتری قابل نصب قطب باتری
آریو S300 60 بلند
معکوس
6068 L ( – , + )
7029 L ( – , + )
پراید 50 آمپر 50 آمپر L ( – , + )
55 آمپر L ( – , + )
60 آمپر L ( – , + )
تیبا 50 آمپر 50 آمپر L ( – , + )
55 آمپر L ( – , + )
60 آمپر L ( – , + )
ساینا 50 آمپر 50 آمپر L ( – , + )
55 آمپر L ( – , + )
60 آمپر L ( – , + )
ساینا S 50 فشرده 50L1 L ( – , + )
شاهین 50 فشرده 50L1 L ( – , + )
کوییک S 50 فشرده 50L1 L ( – , + )
کوییک
کوییک R
50 آمپر 50 آمپر L ( – , + )
55 آمپر L ( – , + )
60 آمپر L ( – , + )