تشخیص قطب های باتری

Screenshot 2024 01 21 102141

تشخیص ترمینال های باطری ماشین از یکدیگر:

  • قطب مثبت قطورتر از قطب منفی است. شرکت های تولید کننده باتری خودرو استاندارد اندازه سر باتری را رعایت می کنند و بر این اساس قطب مثبت از قطب منفی بزرگتر و ضخیم تر طراحی شده است
  • قطب مثبت با علامت (+) و قطب منفی با علامت (-) مشخص شده‌ است.
  • قطب مثبت با علامت POS یعنی مثبت و قطب منفی با NeG یعنی منفی مشخص می‌شود.
  • قطب مثبت با رنگ قرمز و قطب منفی با رنگ آبی یا مشکی مشخص شده است.
  • چنانچه کابل قطب مثبت را تعقیب کرده، باید به استارت وصل شده باشد و سیم قطب منفی به بدنه اتاق یا شاسی اتومبیل متصل استسر مثبت باتری هیچگاه نباید با بدنه خودرو تماس پیدا کند.
  • رنگ صفحات مثبت باتری به رنگ قهوه ای و رنگ صفحات منفی به رنگ خاکستری است.
  • جنس صفحات مثبت از اکسید سرب و جنس صفحات منفی از هیدرواکسید سرب می باشد و به همین علت اسید سولفوریک صفحات باتری را از بین نمی برد.

در باتری هایی که مدت زمان زیادی از تولید آن گذشته ممکن است علائم مثبت و منفی به دلیل شرایط نگهداری نامناسب از بین برود یا در باتری های قدیمی تر این علائم وجود نداشته باشد.

در این شرایط است که برای تشخیص قطب های مثبت و منفی با مشکل مواجه خواهیم شد به خصوص در شرایطی که دستگاه های تشخیصی در اختیار نداشته باشیم.

در اینصورت ۲ روش برای تشخیص قطب های مثبت و منفی باتری بدون نیاز به دستگاه یا وسیله ای خاص پیشنهاد می گردد:

روش اول این است که در بیشتر باتری های تولید شده، قطر سرباتری های مثبت همیشه بیشتر از قطر سرباتری منفی است که به سادگی می توان با چشم این تغییر اندازه را تشخیص داد و قطب های مثبت و منفی باتری را شناخت.

در روش دوم برای تشخیص قطب مثبت از منفی نیاز به مقداری نمک، یک ظرف آب و دو رشته سیم می باشد. در این روش می توانید با استفاده از ترکیب آب و نمک قطب های مثبت و منفی را از هم تشخیص دهید.

سیم ها را به دو سر باتری وصل کنید و داخل ظرف آب و نمک قرار دهید. در این شرایط سیمی که در محلول آب و نمک هیچ واکنشی نشان نمی دهد قطب مثبت باتری است و سیمی که از اطراف آن هوا خارج می شود مربوط به قطب منفی باتری خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *