انواع یو پی اس

انواع یو پی اس

یو پی اس (UPS) مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بی وقفه است. این ابزار الکترونیکی ، جریان برق مورد نیاز وسایل برقی مصرف کننده را هنگام قطعی برق فراهم می کند و در زمان برقراری جریان برق شهری ، وظیفه تنظیم کردن و ثابت نگه داشتن برق شبکه را بر عهده دارد؛ یو پی اس، مانع از نفوذ کردن نویز و اختلالات برق در تجهیزات حساس مصرف کننده می شود.

 

وظایف یو پی اس: 

زمانی که برق منطقه دچار مشکلات جزیی یا کلی شود، وظیفه یو پی اس شامل موارد زیر است:

  • تنظیم و افزایش یا کاهش دادن ولتاژهای خروجی و ورودی ، با هدف تامین کردن یک ولتاژ قابل قبول برای دستگاه الکترونیکی
  • مهیا کردن برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده با کیفیت خوب و به صورت پیوسته

 

انواع یو پی اس:

  1. یو پی اس آفلاین (Offline UPS)
  2. یو پی اس آنلاین (Online UPS)
  3. یو پی اس اینتراکتیو ( Line Interactive UPS)

 

1. یو پی اس آفلاین (Offline UPS):

یو پی اس آفلاین، هنگام قطعی جریان برق در مدار فعال می گردد. یو پی اس آفلاین ساده ترین نوع یو پی اس است که به آن یو پی اس آماده به کار نیز می گویند. UPS آفلاین (استند بای) زمانی که برق قطع می شود، در مدار فعال خواهد شد. در حالت عادی، دستگاه به صورت مستقیم با برق شهری کار می کند و در صورت قطعی برق، باتری داخلی، برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند.

یو پی اس های آفلاین مانند یو پی اس آنلاین، قابلیت تنظیم ولتاژ کم و زیاد و یا نویز برق را ندارند و تنها برای موقعیت هایی که کیفیت برق رسانی خوب است، مناسب هستند. زیرا حساسیت بالایی نسبت به تغییرات فرکانس و ولتاژ ندارند.

 

2. یو پی اس آنلاین (Online UPS):

 

یو پی اس آنلاین یک دستگاه تامین برق پایدار است. یو پی اس آنلاین باتری داخلی دارد و برق نوسانی را تصفیه کرده و برق پایدار را به مصرف کننده ارائه می دهد. در واقع در صورت وصل بودن برق شهری، دستگاه باتری را شارژ می کند تا در صورت قطع برق، باتری برق مصرف کننده را تامین کند.
UPS آنلاین، با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های ساخته شده و در صورت نبود برق، هیچگونه قطعی و سوئیچی ندارد. یو پی اس آنلاین با تثبیت کردن ولتاژ ورودی از نویز ، خروجی صحیح را به بار مصرفی منتقل می کند که خروجی مداوم توسط این نوع یو پی اس ها فراهم می گردد.

بای پس (Bypass) حالتی است که هنگام رخداد نقص فنی و یا افزایش دما به بیشتر از حد مجاز، فعال می شود و اصطلاحا دستگاه یوپی اس به این Mode می رود.

در حالت کلی یوپی اس Online به دو دسته تبدیل دوگانه و تبدیل دلتا تقسیم می شوند که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی هستند.

 

3. یو پی اس لاین اینتراکتیو (Line Interactive UPS):

UPS لاین اینتراکتیو، ترکیبی از یو پی اس آنلاین و یو پی اس آفلاین است. زمانی که برق شهری وصل باشد به شارژ باتری و تنظیم ولتاژ خروجی پرداخته و در صورت نبود برق، ولتاژ باتری را در اختیار خروجی قرار می دهد. یو پی اس Line-Interactive دارای ترانسفورماتور ولتاژ است که می تواند میدان مغناطیسی و ولتاژ خروجی ترانسفورماتور را زیاد و کم کند.

وظیفه یو پی اس اینتراکتیو این است که خروجی AC بدون اعوجاج ورودی را مهیا کند و این یعنی ، زمان های عادی ورودی را از طریق حالت بای پس (Bypass) به ترانسفورماتور منتقل نماید که در این وضعیت، ترانسفورماتور حکم شارژر را دارا خواهد بود. عملکرد لاین اینتراکتیو یا تعاملی خطی تا حدود زیادی مشابه یو پی اس Offline است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *