کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها و مراکز درمانی

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها و مراکز درمانی:

بیمارستان یکی از مراکز مهمی است که در آن تجهیزات مختلف و گران قیمت وجود دارد. بسیاری از تجهیزات بیمارستان با برق کار کرده و باید به صورت مستمر برق داشته باشند. در تجهیزات بیمارستانی نوسانات موجود در برق می تواند به وسایل آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند و علاوه بر آسیب به هر یک از تجهیزات می تواند جان چندین بیمار را به خطر بیاندازد. برای جلوگیری از ضررهای مختلف باید از یو پی اس برای تجهیزات بیمارستانی استفاده کرد.

دستگاههای سونوگرافی، سی تی اسکن، تصویر برداری، تجهیزات موجود در اتاق های احیا سی سی یو و آی سی یو، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و ام آر ای همه به برق متناوب با ولتاژ بالا نیاز دارند، ضمن این که کیفیت جریان مناسب را هم باید داشته باشند. چنانچه از یو پی اس بیمارستانی برای این دستگاهها استفاده نشود علاوه بر این که ممکن است دستگاه آسیب ببیند، احتمال به خطر افتادن جان بیماران نیز وجود دارد.

 

هدف از کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها:

با توجه به مشکلات برق شهری مانند نوسانات برق، قطعی ناگهانی برق، کاهش یا افزایش ولتاژ و … ممکن است عملکرد تجهیزات بیمارستانی با خطر جدی مواجه شود. هدف از استفاده از یو پی اس برای تجهیزات بیمارستانی شامل تأمین برق اضطراری، نویزگیری و حذف نوسانات برق، افزایش کیفیت برق متناوب، تأمین برق در شرایط پیک مصرف و جلوگیری از اضافه بار جریان در سیم‌کشی است.

ویژگی‌های UPS برای مناطق بحرانی بیمارستان:

انواع مختلفی از یو پی اس برای بیمارستان و تجهیزات پزشکی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های فنی خاص خود را دارند. ویژگی‌های مشترک در مورد UPS اتاق عمل و یو پی اس ICU شامل:

1- بهتر است Upsها به صورت تجمیع برای اتاق عمل‌ها در نظر گرفته نشوند بلکه به صورت موازی یا پارالل قرار گیرند. به این نحو در صورت خارج شدن یک دستگاه از مدار باقی اتاق‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

“مثلا بهتر است به جای یک دستگاه 40kva برای دو اتاق عمل مجزا، دو دستگاه 20kva را به صورت پارالل قرار دهیم.”

2- در ICUها تقریبا هر تخت به صورت جداگانه 1 کاوا توان مصرفی دارد و از آنجاییکه پر شدن تمامی تخت‌های ICU به صورت همزمان اصلا دور از ذهن نیست. بهتر است به علت ضریب همزمانی بالا یو پی اس ICU با توان بالاتر استفاده شود تا دستگاه یو پی اس دچار overload نشود.

3- تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی که باعث تحمل بیشتر ولتاژ ورودی و افزایش طول عمر باتری می‌شود.

4- رابط LED کاملاً واضح، شامل آلارم صوتی، امکان مشاهده و بررسی وضعیت یو پی اس و باتری‌ها از دور، دارای قابلیت کارت SNMP

 

اهمیت استفاده از یو پی اس در اتاق عمل:

اتاق‌های عمل جراحی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بیمارستان محسوب می‌شوند که در تمام ساعات شبانه‌روز باید آماده خدمت‌رسانی باشند. از این رو نوسانات و قطع جریان برق می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیی به سلامت افراد وارد کند. خاموش شدن تجهیزات اتاق عمل در هنگام جراحی می تواند مرگ آفرین باشد. به همین منظور برای تأمین برق مورد نیاز اتاق‌های عمل و تجهیزات پزشکی مختلف در بیمارستان‌ها از یو پی اس اتاق عمل استفاده می‌شود که می‌تواند در زمان قطع شبکه سراسری برق، انرژی مورد نیاز برای ادامه فعالیت دستگاه‌های حیاتی را تأمین کند.

اهمیت استفاده از یو پی اس در ICU:

حفظ تداوم عملکرد تجهیزات در بخش مراقبت ها ویژه (ICU) ، اهمیت ویژه ای دارد. تجهیزات نظارت بر سلامت بیمار، از ونتیلاتورها تا خطوط و پمپ یا مانیتورینگ علائم حیاتی و… می بایست عملکرد مداوم داشته باشند و حتما به ups تجهیز شوند.

 

اهمیت استفاده از یو پی اس در CCU:

بیمارانی که در CCU بستری می شوند با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کنند و به سبب حساسیت مراقبت مداوم و 24 ساعته، غیرفعال شدن تجهیزات بخش CCU بهای سنگینی دارد. بهمین دلیل وجود ups در این بخش، نقش حیاتی دارد.

 

مزایای یو پی اس برای بیمارستان ها:

1. پیشگیری از اتفاقات غیرمترقبه

در وهله‌ی اول دستگاه‌های یو پی اس وظیفه پیشگیری از عواقب اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به ویژه در زمینه سلامت را برعهده دارند. با پشتیبانی یو پی اس برای بیمارستان در صورت قطعی برق، به علت جایگزینی بی‌وقفه انرژی، امنیت و آرامش در مرکز درمانی حفظ می‌شود.

2. حفظ داده ها

با توجه به اینکه در سازمان‌های بیمارستانی، اطلاعات پزشکی بیماران جمع آوری می‌شود، حفظ بانک داده‌ها یا دیتاسنترها برای رفع مشکلات بیماران ضروری هستند. از این نظر، خطر از دست دادن اطلاعات مهم در اثر خاموشی و قطعی برق وجود دارد. بنابراین، با یک منبع تغذیه بدون وقفه یا همان یو پی اس، داده‌ها همیشه تحت کنترل و در هر زمان قابل دسترسی خواهند بود.

3. ایمنی بیمار

بی شک حفظ سلامت و ایمنی بیماران وظیفه اصلی بیمارستان‌هاست. استفاده از  سیستم‌های یو پی اس برای مصارف پزشکی به بیماران این امکان را می‌دهد که از پیامدهای قطع برق یا سایر ناهنجاری‌ها در امان بمانند.

4. مراقبت و نگهداری تجهیزات

ups از تجهیزات فنی مورد استفاده در مراکز درمانی محافظت می‌کند، از توقف کار یا آسیب دیدن تجهیزات پزشکی در اثر ناهنجاری در منبع برق، جلوگیری می‌نمایند و انرژی منظم در زمان پیک جریان یا افزایش و کاهش ولتاژ را تنظیم می کند.

توان مورد نیاز یو پی اس بیمارستانی:

یو پی اس‌های آنلاین و لاین اینتراکتیو با توان ۱۰۰۰۰ ولت‌آمپر برای تجهیزات بیمارستانی بسیار مناسب هستند. برای راه اندازی آزمایشگاههای بزرگ و کوچک به حداقل 25-10 کیلو وات انرژی نیاز است. یو پی اس بیمارستانی که از توان بالاتری برخوردار باشد توان ذخیره انرژِی نیز در آن بالاتر است و همچنین از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. با در نظر گرفتن ریسک قطع برق، درجه اطمینان و دسترسی مداوم به برق از باتری هایی با قدرت نگهداری برق بین 3 الی 8 ساعت براساس نوع بار و محاسبات باتری استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *