تفاوت خودروی هیبریدی با برقی

تفاوت خودروی هیبریدی با برقی

مقایسه خودروی هیبریدی و برقی

تفاوت اصلی بین خودروهای هیبریدی و الکتریکی در موتور آن‌ها، نحوه تامین انرژی و استفاده از آن است.

خودروی هیبریدی یک سیستم دو گانه سوز است

در خودروی هیبریدی برای حرکت از ترکیب قدرت موتور درون سوز احتراقی (بنزینی) و توان موتور الکتریکی استفاده می کند. خودروهای هیبریدی از سوخت‌های فسیلی مثل بنزین یا گازوییل و برق تامین انرژی می‌کنند. اما در خودروی برقی تمام توان مورد نیاز از موتور الکتریکی و باتری تامین می شود.

خودروی برقی با برق خانگی شارژ می شود

دیگر تفاوت خودروی هیبریدی با برقی نحوه شارژ باتری است. باتری خودرو الکتریکی با اتصال به برق خانگی یا ایستگاه های مخصوص شارژ می شود. اما در مدل های مایلد و فول ماشین هیبریدی این امکان وجود ندارد. تنها پلاگین هیبرید از طریق منبع خارجی قابل شارژ است.

برد حرکتی خودرو برقی بیشتر است

مسافت طی شده توسط خودرو برقی در هر مرتبه شارژ بسیار بیشتر از یک اتومبیل هیبریدی است. زیرا توان موتور و ظرفیت باتری در ماشین الکتریکی بیشتر است.

شتاب و چابکی بیشتر با خودروهای برقی

در خودرو برقی، بیشینه گشتاور به صورت لحظه ای در همان ابتدای حرکت به چرخ ها منتقل می شود. در نتیجه این خودروهای در مقایسه با خودر های احتراقی هم رده پرشتاب تر عمل می کند و هیجان رانندگی با آن بیشتر است.

قدرت و توان بالاتر با خودرو هیبریدی

توان و قدرت ماشین برقی به توان باتری خودرو بستگی دارد. اما در خودروهای هیبریدی این توان به هماهنگی بین موتور الکتریکی و بنزینی وابسته است. به طور کلی توان خروجی ماشین هیبریدی از برقی بیشتر است.

رانندگی بدون تولید آلودگی با خودروی برقی

خودروی هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام احتراقی مصرف سوخت کمتری دارند، لذا در کاهش  آلودگی هوا موثر عمل می کنند. این در حالی است که خودرو برقی در کل مسیر طی شده، هیچ نوع گاز گلخانه ای و آلودگی وارد محیط نمی کند.

اثرات زیست محیطی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

از نظر زیست محیطی ماشین های الکتریکی گزینه های بهتر و پایدارتری به حساب می آیند. در برخی موارد خودروهای هیبریدی برای کره زمین بدتر از خودروهای سنتی هستند. زیرا باتری موتور الکترکی سنگین است و همین موضوع باعث می شود وزن خودرو هیبریدی از خودروهای احتراقی سنتی بیشتر باشد. اگر از خودرو هیبریدی با تکیه بر مصرف سوخت، برای سفرهای طولانی استفاده کنید تاثیر زیست محیطی آن نسبت به ماشین های سنتی بسیار بیشتر است.

محدوده رانندگی 

اتومبیل‌های هیبریدی در مقایسه با اتومبیل‌های تمام‌برقی، میزان پیمایش بیشتری دارند و به همین دلیل برای سفرهای طولانی مناسب‌ترند. البته در حال حاضر خودروهای برقی، پیشرفت‌های زیادی را طی این مدت‌ها داشته و با یک بار شارژ مساقتی بیش از 300 مایل را می‌توانند پشت سر بگذارند. هرچه علم بیشتر پیشرفت کند، قطعا باتری‌هایی ساخته می‌شود که قابلیت طی کردن مسافت بیشتری را ارائه دهند.

شارژ باتری خودرو

خودرو هیبریدی با استفاده از انرژی موتور، بنزین و ترمز، شارژ خود را احیاء می‌کند. خودرو هیبریدی معمولا انرژی از دست رفته توسط ترمز گیری را جذب می‌کند و آن انرژی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که منجر به شارژ شدن باتری می‌شود. در مقابل خودرو برقی با وصل کردن پریز مخصوص به ایستگاه‌های شارژ خودرو، شارژ می‌شود و مدت زمانی که طول بکشد بستگی به میزان باتری دارد.

برای رانندگی در ایران خودروی برقی بهتر است یا هیبریدی؟

طبق نظر کارشناسان حمل و نقل، با توجه به کیفیت پایین جاده های کشور و نبود زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی از قبیل ایستگاه های شارژ باتری، اتومبیل برقی گزینه مناسبی برای تردد در ایران نیست. از طرفی در ایران قیمت سوخت های فسیلی پایین است. به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا استفاده از خودروهای هیبریدی در ایران انتخاب مناسب تری است.

با وجود اینکه خودروهای هیبریدی گزینه بهتری برای تردد در خیابان‌های ایران هستند، اما لزوم استفاده از خودروهای الکتریکی روز‌به‌روز در جهان بیشتر می‌شود. کاهش ذخایر نفتی و آلودگی هوا بیشتر تولیدکنندگان و مسئولین را مجاب می‌کند تا خودروهایی با پایه موتور الکتریکی را جایگزین خودروهای هیبریدی کنند.

خودرو برقی گران‌تر است یا خودرو هیبریدی؟

به طور معمول، خودروهای هیبریدی ارزان‌تر از خودروهای برقی هستند. خودروهای الکتریکی به‌ دلیل قیمت بالای باتری‌های لیتیوم-یون و تکنولوژی پیشرفته‌ای که در آنها استفاده می‌شود، گرانتر هستند اما نگهداری خودروهای برقی، آسان تر و کم هزینه تر از خودروهای هیبریدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *