مقایسه باتری خودرو و باتری ups

مقایسه باتری خودرو و باتری ups

مقایسه باتری خودرو و باتری ups

مهمترین تفاوت میان باتری یو پی اس و باتری خودرو در مورد مکانیزم و چگونگی عملکرد این دو باتری است. در واقع باتری ماشین باید جریان زیادی را در زمانی محدود از خود تخلیه کند. وظیفه اصلی این باتری روشن کردن خودروی شماست. در حالی که باتری UPS باید جریان بسیار ضعیف و محدودی را در محدوده زمانی بالاتری به ما بدهد.

از نظر تعداد صفحات تشکیل دهنده، تعداد صفحات باتری‌ های ماشینی بالاتر از باتری‌ های یو پی اس است. هر چند ضخامت باتری‌ UPS بالاتر است. هرچه تعداد این صفحات بالاتر باشد واکنش با الکترولیت‌ ها سریع‌تر رخ می‌دهد و جریان با سرعت بیشتری راه انداخته می‌ شود. علت واکنش کند و آهسته باتری‌ های UPS نیز تعداد صفحات تشکیل دهنده پایین‌ تر آن‌ هاست.

از شباهت‌ های میان این دو باتری می‌توان به ولتاژ اشاره کرد که هر دوی این باتری‌ ها 12 ولت هستند. همچنین آمپراژ این دو باتری نیز یکسان است. از نظر ظاهری نیز این دو باتری به یکدیگر شباهت دارند.

باتری خودرو باتری ups
نوع باتری SLA VRLA
قیمت ارزان تر بالاتر
صفحات داخلی باتری نازک تر ضخیم تر
طول عمر 1 تا 2 سال 3 تا 5 سال
دشارژ عمیق نامناسب برای دشارژ عمیق مناسب برای دشارژ عمیق
قابلیت اطمینان کمتر بیشتر
نوع جریان مناسب برای جریان لحظه ای بالا مناسب برای جریان کم و مدت نسبتأ طولانی

 

آیا می‌توان از باتری خودرو به جای باتری یو پی اس استفاده کرد؟

ساختار این دو باتری با یکدیگر کاملا متفاوت است. هر کدام از این باتری‌ها برای هدف خاص خود طراحی و مهندسی شده‌اند. باتری UPS برای آزاد کردن و تخلیه انرژی در مدت زمان طولانی ساخته شده است. در حالی که وظیفه باتری ماشین صرفا برای تخلیه مقدار زیادی جریان در مدت کوتاه برای روشن کردن موتور است.

معایب استفاده از باتری خودرو بجای باتری UPS

با استفاده از باتری خودرو به‌ جای باتری یو پی اس به ‌مرور زمان ولتاژ باتری پایین می‌ آید. از معایب و مشکلاتی که با استفاده نابجا از باتری خودرو به جای باتری یو پی‌ ا‌س ممکن است پیش آید داغ شدن باتری است. در هنگام شارژ باتری، باتری به شدت داغ می‌ شود و این کار عمر باتری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌ دهد. در این حالت ممکن است اسید درون باتری نشتی دهد. اگر باتری در این حالت خیلی داغ شود ممکن است منفجر شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که باتری ups با داشتن صفحات اندک و ضخیم، مستحکم‌ تر از باتری‌ اتومبیل است. باتری‌ خودرو مقاومت چندانی ندارد و راحت خراب می‌ شود. شما با استفاده از باتری ماشین، طول عمر یو پی اس را کاهش می‌ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *