محاسبه توان باتری یو پی اس

توان باتری یو پی اس

محاسبه توان باتری یو پی اس ؟

در صورت قطعی برق، دستگاه ups تا چه مدت زمانی می تواند از سیستم های ما پشتیبانی کند؟ 

این سوال یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی هنگام خرید باتری یو پی اس می باشد

بنابراین نحوه محاسبه توان یو پی اس و ظرفیت باتری می تواند می تواند مفید باشد.

منبع تغذیه بدون وقفه یو پی اس (UPS) بخش ضروری فناوری روز است که برق پشتیبان را در هنگام قطع یا نوسانات برق تامین می کند. با این حال، انتخاب یک یو پی اس مناسب با ظرفیت مناسب می تواند یک کار دلهره آور باشد. 

محاسبه توان باتری یو پی اس به چه صورت است؟

محاسبه توان در توان باتری یو پی اس به دو شکل متداول انجام می‌ شود: توان واقعی (Real Power) و توان مؤثر (Apparent Power).

این محاسبات معمولاً با استفاده از ولتاژ (Voltage) و جریان (Current) انجام می‌ شوند. برخی از UPS ها ممکن است همچنین ضریب قدرت (power factor) را نیز در محاسبات خود در نظر بگیرند.

توان واقعی (Real Power)

توان واقعی یک مفهوم در حوزه مهندسی برق و انرژی است و به میزان توانی اشاره دارد که واقعاً در یک سیستم یا شبکه موجود است و توانی است.

  1. توان فعال (Active Power): این توان وابسته به مقدار توان جاری در مدار است و به صورت کاربردی برای انجام کارهای مفید مصرف می‌ شود. واحد اندازه گیری توان فعال وات (W) یا کیلووات (kW) است.
  2. توان راکتیو (Reactive Power): این توان به تبادل انرژی بین سیستم‌ های الکتریکی دیگر یا تجهیزات نیاز دارد و خود برای انجام کار مفید مصرف نمی‌ شود. واحد اندازه‌ گیری توان راکتیو وار (VAR) است.

     

     توان مؤثر (Apparent Power)

    Apparent Power نیز یک مفهوم مهم در حوزه الکترونیک و مهندسی برق است. این مفهوم به جمع توان فعال (Active Power) و توان راکتیو (Reactive Power) اشاره دارد. توان مؤثر به مقدار کل توانی اشاره دارد که در یک سیستم الکتریکی جریان دارد و شامل هر دو توان فعال و توان راکتیو می‌ شود.

    عوامل تاثیرگذار در محاسبه توان یو پی اس

    ۱.توان مورد نیاز خود را تعیین کنید

    قبل از انتخاب و خرید یک یو پی اس، ضروری است که نیاز برق خود را تعیین کنید. برای محاسبه توان یو پی اس مورد نیاز، باید میزان وات تمام دستگاه هایی که به یو پی اس متصل می‌شوند را بدانید. می‌توانید میزان وات هر دستگاه را روی برچسب یا در دفترچه راهنمای کاربر بیابید.

    ۲. کل توان مورد نیاز را محاسبه کنید

    وات تمام دستگاه ها را جمع کنید تا کل توان مورد نیاز را بدست آورید. مهم است که همه دستگاه هایی که به UPS متصل می شوند، شامل چاپگرها، اسکنرها و هر دستگاه جانبی دیگری باشد.

    3. ضریب توان (pf) را تعیین کنید

    ضریب توان اندازه گیری میزان مصرف توان الکتریکی در یک مدار است. در حقیقت ضرب توان یا POWER FACTOR نسبت توان واقعی (بر حسب وات) به توان ظاهری (بر حسب ولت آمپر) تعریف می شود.

    به عبارت دیگر، ضریب توان معیاری است که نشان می‌دهد چه مقدار از توان کل یک مدار برای انجام کارهای مفید استفاده می‌شود و چه مقدار از آن هدر می‌رود. ضریب توان ۱ به این معنی است که تمام توان الکتریکی برای انجام کارهای مفید استفاده می شود، در حالی که ضریب توان کمتر از ۱ به این معنی است که بخشی از توان هدر می رود.

    مثال: یک دستگاه یو پی اس 1KVA با ضریب توان ۱ داریم توان بر حسب وات این دستگاه 1KW و توان ظاهری آن در حدود 1 KVA است.

    ضریب توان (PF) = توان واقعی (W) / توان ظاهری (VA)

    یک ضریب توان کم می تواند منجر به افزایش هزینه های انرژی شود، زیرا شرکت برق باید توان ظاهری بیشتری را به مدار عرضه کند تا همان سطح تقاضای برق واقعی را برآورده کند. این می تواند منجر به قبض های برق بیشتر شود و همچنین می تواند باعث مشکلاتی در تجهیزات و سیستم های الکتریکی شود که برای کنترل ضریب توان پایین طراحی نشده اند.

    4. ظرفیت UPS مورد نیاز را محاسبه کنید

    ظرفیت مورد نیاز یو پی اس حداکثر توانی است که یو پی اس می تواند تامین کند و حتما در محاسبه توان یو پی اس باید در نظر بگیرید. برای محاسبه ظرفیت مورد نیاز، کل توان مورد نیاز را در ضریب توان ضرب کنید. این به شما توان بر حسب ولت آمپر (VA) یو پی اس مورد نیاز شما را می دهد.

    ۵. زمان برق دهی

    زمان برق دهی یک یو پی اس مدت زمانی است که می تواند برق تجهیزات برقی شما را تامین کند. برای محاسبه زمان برق دهی، باید ظرفیت باتری یو پی اس و میزان مصرف برق دستگاه های خود را بدانید. فرمول محاسبه برق دهی به صورت زیر است:

    زمان اجرا = ظرفیت باتری / مصرف برق

     

    ۶. اضافه کردن یک حاشیه ایمنی درمحاسبه توان یو پی اس

    همیشه ایده خوبی است که یک حاشیه ایمنی به محاسبات خود اضافه کنید. حاشیه ایمنی ۳۰% الی ۴۰٪ توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که UPS می تواند نیازهای برق غیر منتظره را برطرف کند.

    البته وقتی مصرف کننده از نوع بار موتوری باشد این مقدار به دلیل جریان لحظه ایی اولیه موتور تا ۱۸۰٪ بیشتر از حد معمول در نظر گرفته  میشود. برای مثال اگر پمپ آب ساختمان 1 KVA مصرف داشته باشد با در نظر گرفتن جریان لحظه ایی در لحظه شروع به کار پیشنهاد ما یک یو پی اس با توان 1.8 KVA می باشد.

    فرمول محاسبه زمان برق دهی ups

    برای محاسبه میزان برق دهی ups با استفاده از فرمول زیر عمل میکنیم.

    توان مصرفی / عدد ثابت 42* ولتاژ باتری*تعداد باتری* آمپر باتری  = مدت زمان برق دهی یو پی اس

    محاسبه ظرفیت باتری ups

    آمپر های باتری موجود در بازار را در فرمول روبه رو جایگذاری کنید و زمانی که به مدت زمان پشتیبانی مد نظر رسیدید در واقع آمپر باتری مناسب خود را یافته اید.

    به طور مثال:

    با  550 وات مصرف 1 ساعت پشتیبانی می خواهید. و یک دستگاه 1000 ولت آمپر با ولتاژ ورودی 24 (2 باتری) انتخاب کرده اید. حال شروع به محاسبه فرمول می کنیم.

    • (42*12*2*18)/550=32 دقیقه
    • (42*12*2*28)/550=51 دقیقه
    • (42*12*2*42)/550=76 دقیقه

    حال با مدت زمان های بدست آمده آمپر مورد نظر را میتوانید خرید یو پی اس را خود را انجام دهید.

    کارشناسان امداد باتری جلودار جهت مشاوره، خرید و نصب باتری مناسب برای یو پی اس راهنمای شما خواهند بود : ۰۹۱۶۰۷۰۰۰۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *