تأثیر دما بر روی عمر باتری

تأثیر دما بر روی عمر باتری

تأثیر دما بر روی عمر باتری خودرو یکی از عوامل مؤثر در کارایی باتری ماشین می باشد.

هرگونه تغییرات در دمای محیط باعث تحت تأثیر قرار گرفتن قدرت، عمر و عملکرد باتری می‌شود. دماهای مختلف تأثیرات متفاوتی بر روی فرآیندهای شیمیایی رخ داده در داخل باتری خودرو دارد.

درجه حرارت شدید می تواند بر عملکرد و عمر مفید باتری های ماشین بدون توجه به اسیدی یا اتمی بودن باتری، تأثیر بگذارد. دمای بالاتر به معنی واکنش سریع شیمیایی درون باتری است که باعث از بین رفتن آب باطری و خوردگی آن می شود. به همین دلیل باتری ماشین در فصول گرم بیشتر خراب می شود.

از سوی دیگر باتری با درجه حرارت بالا، موتور را بهتر از یک موتور خنک روشن می کند. دمای سرد باعث افزایش مقاومت داخلی و کاهش ظرفیت باطری می شود. هوای سرد همه چیز را کند می کند، به خصوص واکنش شیمیایی که در داخل باتری ماشین شما اتفاق می افتد.

عملکرد باتری ماشین در آب و هوای سرد و زمستانی بخاطر افزایش غلظت روغن موتور و چرخش سخت تر موتور ماشین به مرور کاهش پیدا میکند. یک باتری سیلد اسید در دمای صفر درجه فقط نیمی از ظرفیت واقعی خود را ارائه میدهد.

در دمای 32 درجه فارنهایت، باتری خودرو حدود 35٪ قدرت خود را از دست می دهد و در دمای 0 درجه فارنهایت ، تا 60٪ قدرت خود را از دست می دهد و موتور ماشین برای شروع به کار تقریباً دو برابر نیرو می خواهد!

باتری ماشین در عملکرد مطلوب خود در حدود 25 درجه سانتیگراد است ، هر چیزی بالاتر یا پایین تر از این دما می تواند بر عمر مفید باتری خودرو تأثیر منفی بگذارد.  کاهش عمر باتری قابل شارژ در دمای 45 درجه سانتیگراد بیش از 50 درصد بالاتر از استفاده در دمای 25 درجه سانتیگراد است؛ یعنی در دمای بالا، عمر باتری شما نصف می شود.

باتری اتومبیل از شش سلول ساخته می شود که هر کدام 2.1 ولت و در مجموع 12.6 ولت تولید می کنند. با این حال ، درجه حرارت زیاد و دفعات استفاده می تواند توانایی باتری اتومبیل را در شارژ نگه داشتن آن خصوصاً در شرایط انجماد پایین محدود کند. سطح شارژ در شرایط سرما می تواند تا 40٪ کاهش یابد و با افزایش سن باتری دیگر قادر به تولید جریان کافی برای استارت موتور نیست.

تعمیر و نگهداری باتری خودرو

انجام اقدامات لازم برای اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر باطری حتی برای باتری های سیلد اسید که “بدون تعمیر و نگهداری” هستند، بسیار مهم است. تمیز کردن باتری با جوش شیرین و محلول آب می تواند از تجمع مواد خورنده در اطراف اتصالات باتری جلوگیری کند. برای اطمینان از بهترین عملکرد در اتومبیل ، بررسی مرتب برای اطمینان از محکم بودن اتصالات کابل به پایه ترمینال نیز ضروری است.

از طرف دیگر ، باتری های اسیدی برای افزایش طول عمر و کارایی لازم است که به طور دوره ای با آب مقطر یا دیونیزه شسته شوند. تمیز کردن اتصالات کابل با برس سیمی می تواند از جمع شدن مواد معدنی خورنده که منجر به تداخل الکتریکی و ولتاژ ضعیف خروجی می شود جلوگیری کند.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری ماشین

هر باتری طول عمر مشخصی دارد و عموماً این مدت‌زمان توسط سازنده این محصولات مشخص می‌شود. با این وجود، اطمینان از حفظ آب باتری و تمیز کردن منظم درب باتری ، ترمینال ها و اتصالات می تواند منجر به سالم و با دوام ماندن باطری ماشین شود.

از آنجا که خودروهای مدرن به طور استاندارد به تجهیزات الکترونیکی بیشتر و بیشتری مجهز می شوند، هر روز عوارض باتری ها افزایش می یابد. تامین برق لوازم الکتریکی و الکترونیکی درون ماشین به عهده باتری ماشین است. استفاده از برخی لوازم برقی پرمصرف و غیرضروری مثل نمایشگرها به شدت به باتری ماشین شما آسیب میرساند، پس اگر استفاده از این وسایل ضروری نیست از نصب آنها بر روی ماشین خود پرهیز کنید.

بیشتر گرمای موجود در زیر کاپوت از فعالیت موتور ماشین به وجود می آید. برای جلوگیری از آسیب گرمای حاصل شده به باتری میتوانید دور تا دور باتری ماشین خود را با استفاده از یک عایق حرارتی مناسب (کاور باتری) به درستی بپوشانید.

اگر از موتور بر روی باتری ماشین روغن و گریس چکیده شود در صورت بی توجهی و تمیز نکردن باتری، آلودگی بر روی سطح باتری ماشین تجمع میکند. این مواد به عنوان رسانا عمل میکنند و میتوانند شارژ باتری ماشین شما را تخلیه کنند.

حرکت ها و لرزشهای مدام باتری ماشین باعث آسیب به اجزای داخلی باتری ماشین، اتصال کوتاه و نقص در عملکرد باتری میشود با استفاده از بست باتری استاندارد و نصب صحیح اتصالات باتری ماشین در جای خود از تکان های شدید باتری در حین رانندگی جلوگیری کنید.

اگر برای مدت طولانی (بیش از یک هفته) قصد استفاده از ماشین خود را ندارید برای جلوگیری از آسیب یا به اصلاح خوابیدن باتری ماشین دو راه را به شما پیشنهاد میکنیم:

  • باتری ماشین را با استفاده از یک شارژر باتری ماشین دیجیتالی شارژ کنید و با خیال راحت از باتری ماشین خود استفاده کنید.
  • باتری را از ماشین جدا کرده و در محلی مناسب آن را انبار کنید و اگر قصد استفاده مجدد از باتری را داشتید آن را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *