اگر باتری آمپر بالاتری در ماشینم بگذارم چه اتفاقی می افتد؟

باتری آمپر بالاتری

اگر باتری آمپر بالاتری در ماشینم بگذارم چه اتفاقی می افتد؟

قبل از پاسخ به این سوال، قصد داریم نکات فنی مختصری را بیان کنیم:

هر باتری دو ویژگی اصلی دارد: ولتاژ (V) و ظرفیت (Ah).

ولتاژ باتری (V)

ولتاژ باتری اختلاف پتانسیل یا ولتاژی است که بین قطب های آن وجود دارد.

اگر قانون اهم را در نظر بگیریم: ولتاژ = شدت * مقاومت داریم:

مقاومت:

مقاومتی است که توسط چیزی که به باتری وصل می کنیم ارائه می شود. اگر کابل مستقیم را از یک ترمینال به ترمینال دیگر وصل کنیم، باتری حداکثر شدت جریان خود را می دهد. به همین دلیل، اتصال هر عنصر رسانای جریان بین دو پایانه باتری بسیار خطرناک است. بنابراین، با اتصال کابل مستقیم، قرار دادن چیزی فلزی بین دو پایانه یا حتی ریختن آب روی باتری مراقب باشید.

شدت:

نیرویی است که باتری می تواند در هر زمان ایجاد کند.

ولتاژ:

از آنجایی که مقاومت چیزی که به باتری وصل کرده ایم ثابت است، هر چه ولتاژ بالاتری داشته باشیم، جریان بیشتری می توانیم تامین کنیم. یا به عبارت دیگر ولتاژ شدت جریان را تعیین می کند و هر چه ولتاژ بالاتر باشد شدت بیشتری می دهیم.
از همه اینها می توان چند نتیجه گرفت:

– اگر باتری تخلیه شود، شدت جریان کمتری می دهد.

– اگر ولتاژ را افزایش دهیم، شدت جریان به طور خودکار افزایش می یابد.

در یک ماشین، هر چیزی که به باتری متصل است، آماده می شود تا با ولتاژ 12 ولت کار کند. بنابراین، اگر بتوانیم یک باتری 24 ولتی یا 2 باتری 12 ولتی را به صورت سری وصل کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ پس از همه چیزهایی که دیده شد، پاسخ ساده است: اگر ولتاژ را دو برابر کنیم، شدت جریان نیز دو برابر افزایش می یابد و خطر سوختن یا آسیب رساندن به هر چیزی که به باتری متصل است خواهیم داشت.

به همین ترتیب، اگر باتری تخلیه شود، شدت جریان کاهش می یابد و موتور نمی تواند روشن شود، برخی از مدارها انرژی کافی برای عملکرد صحیح دریافت نمی کنند و غیره …

باتری آمپر بالاتری
                               امپرسنجی

 

مهم: هرگز باتری با ولتاژ بالاتر را به خودرو وصل نکنید

ظرفیت باتری (Ah)

از طرف دیگر، ظرفیت باتری که بر حسب Ah اندازه گیری می شود، نشان دهنده مقدار برقی است که یک باتری می تواند تامین کند. هرچه ظرفیت باتری (Ah) بیشتر باشد، برق بیشتری می تواند تامین کند.

در تئوری، باتری 100 آمپر ساعت می تواند شدت جریان 100 آمپر را برای 1 ساعت، شدت 1 آمپر برای 100 ساعت، یا 2 آمپر برای 50 ساعت را ارائه دهد. با این حال، همیشه اینطور نیست، زیرا هرچه باتری سریعتر تخلیه شود، قدرت بیشتری را از دست می دهد. بنابراین، یافتن باتری هایی که ظرفیت زیر را دارند معمول است:

ظرفیت باتری Varta LA95

 95AH Ah 2 hr
 90AH Ah 10hr
 85AH ah 5hr

یعنی همان باتری می تواند 4.75A برای 20 ساعت (4.75A x 20 ساعت = 95Ah c20)، 9A برای 10 ساعت (90Ah c10) یا 17A برای 5 ساعت بدهد. اگر تلفات برق نداشتیم، باتری باید قادر بود 19A برای 5 ساعت (95Ah) یا 9.5A برای 10 ساعت (95Ah) ارائه دهد.

ظرفیت باتری انرژی ای است که باتری می تواند تامین کند.
هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، انرژی بیشتری می توانیم از آن دریافت کنیم.
هر چه سریعتر باتری را تخلیه کنیم، انرژی کمتری می توانیم از آن بدست آوریم.
بنابراین در پاسخ به سوال اولیه، اگر باتری خودرو را با باتری با ظرفیت بالاتر تعویض کنیم، می‌توانیم المان‌های وابسته به باتری را برای مدت طولانی‌تری در حال کار قرار دهیم. علاوه بر این، با مصرف یکسان باتری با ظرفیت بالاتر کمتر تخلیه می شود که در دراز مدت منجر به عمر باتری بیشتر می شود.

اگر باتری آمپر بالاتر نصب کنیم مشکلی وجود دارد؟

اگرچه همیشه اینطور نیست، زیرا طراحی باتری می تواند متفاوت باشد، باتری با ظرفیت بالاتر CCA بالاتری نیز خواهد داشت که می توان گفت حداکثر شدتی است که می تواند در یک لحظه ارائه دهد. این بدان معنا نیست که او می تواند آن را در همه شرایط فراهم کند، تنها زمانی که تیم به آن نیاز دارد.

و اینجاست که می‌توانیم مشکل را پیدا کنیم: اگر تجهیزات معیوب باشد، مشکل زمین یا اتصال کوتاه باشد (اتصال مثبت و منفی)، باتری با ظرفیت بیشتر، شدت بیشتری نسبت به یک باتری معمولی ارائه می‌کند و می‌تواند به بخشی از باتری آسیب برساند. الکترونیک (اگرچه سیستم های الکترونیکی معمولاً توسط فیوز محافظت می شوند، دقیقاً برای جلوگیری از این شرایط).

اما این اثر تنها زمانی بسیار آشکار خواهد بود که تفاوت در CCA قابل توجه باشد. به عنوان مثال، اگر آن را به حالت افراطی برسانیم، اگر بخواهیم موتورسیکلت را با باتری کامیون راه اندازی کنیم و به نوعی مشکل زمین یا اتصال داشته باشیم، مشکل ممکن است رخ دهد.

در شرایط عادی، نصب باتری با ظرفیت بیشتر نباید مشکلی داشته باشد. از یک طرف معمولا فضای کافی برای نصب باتری با اختلاف راه اندازی زیاد (CCA) وجود ندارد و از طرف دیگر با شروع با ظرفیت بیشتر (Ah) و نیروی راه اندازی (CCA) باتری را افزایش می دهیم. دوام ، زیرا هر دو پارامتر با گذشت زمان کاهش می یابند.

به طور خلاصه، اگر باتری آمپر بالاتر نصب کنیم، عمر باتری را افزایش می‌دهیم، راه‌اندازی را بهبود می‌بخشیم و علاوه بر این، می‌توانیم برای مدت طولانی‌تری از تجهیزات الکترونیکی وسیله نقلیه خود استفاده کنیم.

با این حال، اگر فضایی برای نصب باتری بزرگتر نداشته باشیم، چه اتفاقی می افتد؟

برای این موارد، سازندگان معمولا باتری هایی با فواید متفاوت برای یک اندازه تولید می کنند. ابتدایی ترین محدوده معمولا ah کمتری دارد و بالاترین محدوده دارای بالاترین عملکرد، هم در آمپر ساعت و هم در ظرفیت راه اندازی است.

به عنوان مثال، Varta برای همان اندازه دارای یک باتری 70Ah، دیگری 74Ah و دیگری 77Ah است. کمترین محدوده 70Ah و بالاترین محدوده 77Ah است. در این موارد، سازنده همیشه نصب بالاترین رده (77Ah) را توصیه می کند، به خصوص اگر خودرو دارای تعداد زیادی قطعات الکترونیکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *