شناخت و رفع مشکلات کولر ماشین

کولر

7 مشکل متداول AC و کولر اتومبیل و راه حل آن

اکثر مردم مطمئن نیستند که چگونه مشکلات کولر خودروی خود را تشخیص دهند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود کولر ماشین شما از کار بیفتد، در اینجا رایج‌ترین مشکلات و نحوه رفع آنها آورده شده است.

کولر از اجزای بسیاری از جمله کمپرسور که توسط موتور هدایت می شود تشکیل شده است. یک شیر انبساط که جریان مبرد را تنظیم می کند. و دو مبدل حرارتی شامل اواپراتور و کندانسور. مبرد سیالی است که به گاز تبدیل می شود و به حالت مایع برمی گردد و در سراسر سیستم جریان دارد.

کولر

مشکل: عدم وجود هوای سرد از تهویه مطبوع

اغلب این مشکل ناشی از نشت مبرد است. اجزای تهویه مطبوع شما برای خنک کردن خودرو به شدت به مبرد متکی هستند. بدون مبرد کافی، سایر اجزای تهویه مطبوع نمی توانند کار کنند. نشتی می تواند در هر زمانی رخ دهد اما اغلب به دلیل سوراخ در اتصال، شیلنگ ها، کمپرسور، کندانسور یا پارگی اواپراتور. بر خلاف نشت روغن، متأسفانه تشخیص نشت مبرد دشوار است. این به این دلیل است که مبرد هنگام قرار گرفتن در معرض محیط، تبخیر می شود.

راه حل: یک تکنسین خودرو خبره باید یک رنگ ردیاب نشتی فلورسنت و مبرد به سیستم اضافه کند. پس از اضافه شدن، تکنسین تهویه مطبوع را اجرا می کند و با استفاده از بلک لایت، قادر به شناسایی نشتی برای شروع تعمیرات و در نهایت تخلیه و شارژ مجدد برای دمیدن هوای سرد خواهد بود.

مشکل: هوا از دریچه ها خارج نمی شود

این مسئله به اندازه هوای گرمی که از دریچه ها عبور می کند واضح نیست. یک تکنسین آگاه باید ابتدا با بررسی چندین جزء، علل احتمالی را از بین ببرد. تکنسین ممکن است شروع به بررسی برای موارد زیر کند:

فیوز سوخته یا رله خراب – اگر فیوز تهویه منفجر شود، هیچ برقی به موتور دمنده نمی رسد و از عبور هوا از دریچه ها جلوگیری می کند. به همین ترتیب، یک رله بد نیز می تواند مقصر باشد، زیرا رله جریان الکتریکی کوچک را می گیرد و از آن برای تنظیم جریان بزرگتر مورد نیاز برای تهویه استفاده می کند.
آسیب به موتور دمنده یا مقاومت دمنده – موتور دمنده چیزی است که هوا را از طریق دریچه‌های داخل ماشین فشار می‌دهد، شبیه به یک فن در خانه شما.

موتورهای دمنده که به دلیل فرسودگی یا قدیمی بودن دچار مشکل شده اند از عبور هوا از دریچه ها جلوگیری می کنند. به طور مشابه، مقاومت دمنده با موتور دمنده کار می کند تا بر اساس ترجیح شما، میزان هوای تولید شده برای عبور از دریچه ها (کم، متوسط، زیاد) را کنترل کند.
ورودی هوا مسدود شده – وسایل نقلیه دارای دو ناحیه هستند که هوا وارد خودرو می شود. یکی جایی است که هوا از طریق دریچه های نیمه پایینی شیشه جلو وارد وسیله نقلیه شما می شود و دیگری هوایی است که از داخل کابین به گردش در می آید.

اگر هر یک از نواحی ورودی هوا از مسدود شدن فیلتر یا سایر زباله‌ها مسدود شده باشد، دریچه‌های شما ممکن است هوای کمی داشته باشند.
تسمه ها و شیلنگ های آسیب دیده – سیستم تهویه مطبوع مجهز به شیلنگ ها و تسمه های زیادی است که سیستم را کار می کند. هر نوع نشتی، جدا شدن یا انسداد از جریان هوای مناسب از دریچه ها جلوگیری می کند.

راه حل: ابتدا فیوزها و/یا رله را تعویض کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید به یک تکنسین تهویه مطبوع متخصص مراجعه کنید تا سایر اجزای مربوط به سیستم تهویه را آزمایش کند. ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض باشد.

مشکل: هوا خنک است اما سرد نمی شود

اغلب این مشکل به دلیل سرمای کم است. هنگامی که سرما کافی در سیستم وجود نداشته باشد، فشار کاهش می یابد که از کلاچ جلوگیری می کند تا کمپرسور را شروع به چرخه کند. اگر مبرد کافی در سیستم وجود داشته باشد، ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

کندانسور مسدود شده یا از کار افتاده – کندانسور وسیله ای است که سرما را از حالت گازی آن با حذف گرما و تبدیل آن به حالت مایع خارج می کند. اگر کندانسور انسداد داشته باشد یا آسیب دیده باشد، هوای وارد شده از دریچه ها سرد نخواهد بود.

سوئیچ کلاچ خراب – اگر این قطعه کار نکند، کمپرسور هوا قادر به کار نخواهد بود، بنابراین از متراکم شدن سرما مایع به گاز جلوگیری می کند.
راه حل: یک تکنسین باید این قطعات اصلی را آزمایش کند تا به دنبال انسداد، آسیب یا خرابی باشد و در صورت لزوم آنها را جایگزین کند.

مشکل: AC بوی کپک می دهد

وقتی کولر گازی خود را روشن می کنید و بوی بد کپک به سوراخ های بینی شما می رسد، به دلیل رشد باکتری ها در سیستم است. این امر در خودروهایی که به ندرت از تهویه مطبوع استفاده می‌کنند، قدیمی‌تر هستند، یا اغلب از حداکثر تنظیم استفاده می‌کنند (به دلیل رطوبت اضافی در دستگاه) رایج است.

باکتری ها، کپک ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها ممکن است در پشت داشبورد اواپراتور ایجاد شوند. این رشد باعث ایجاد بوی بدی می شود که از دریچه ها خارج می شود.

راه حل: فیلترهای هوا می توانند کثیفی، آب، گرد و غبار و سایر آلاینده ها را جمع آوری کرده و پس از مدتی بو تولید کنند. تعویض فیلتر هوا به رفع این مشکل کمک می کند. اگر تعویض فیلتر بوی تعفن را از بین نبرد، یک تکنسین باید یک محلول ضد باکتری را در ناحیه اواپراتور اضافه کند تا کپک و سایر آلاینده ها را از سیستم از بین ببرد.

مشکل: AC خودرو هنگام روشن شدن صدا ایجاد می کند

هر زمان که ماشین شما صدایی تولید کند که قبلاً وجود نداشت می تواند نشانه مشکل باشد. سیستم های تهویه مطبوع در هنگام استفاده نسبتاً بی صدا هستند. وقتی تهویه مطبوع خود را روشن می کنید و صدای تق تق، کوبیدن یا سایر صداهای غیرعادی را می شنوید، طبیعی است که در مورد علت این مشکل کمی عصبی شوید.

این می تواند به سادگی برگ ها یا سایر زباله های جاده باشد که دستگاه را مسدود کرده و انواع صداهای غیرعادی تولید می کند. همچنین می تواند نشان دهد که یکی از اجزای اصلی ممکن است خراب باشد. اگر بلبرینگ فرسوده شود، تهویه مطبوع صدای خراش یا جیغ تولید می کند. صدای تق تق می تواند نشان دهنده خرابی کلاچ کمپرسور باشد.

راه حل: ادامه استفاده از تهویه مطبوع ممکن است اوضاع را بدتر کند. وسیله نقلیه خود را برای بازرسی به یک تکنسین مورد اعتماد ببرید. یک بازرسی کامل می تواند تعیین کند که آیا یک جزء اصلی خراب است و آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.

مشکل: آب روی تخته های کف

باکتری ها روی کویل اواپراتور کولر گازی در جعبه بخاری تهویه مطبوع واقع در زیر داشبورد شما جمع می شوند. باکتری های حاصل از جریان هوا با تراکم سیم پیچ ها مخلوط می شوند و یک لایه لزج روی باله های A/C ایجاد می کنند و بوی کپک ایجاد می کنند. پس از گذشت زمان، فیلم جمع می شود و می تواند خط تخلیه را مسدود کند.

خط تخلیه یک شلنگ لاستیکی است که از جعبه بخاری اواپراتور شروع می شود، از کف می گذرد و برای حذف رطوبت اضافی به زیرشاخه می رود. پس از وصل شدن، آب حاصل از چگالش جعبه بخاری را پر می کند و شروع به چکیدن می کند و به کف خودرو، معمولاً در سمت سرنشین، می چکد.

راه حل: اگر متوجه شدید کف وسیله نقلیه شما مرطوب است، در رساندن وسیله نقلیه خود به یک مرکز خودروسازی برای تعمیر فوری تردید نکنید. یک تکنسین باید تعیین کند که چه چیزی باعث گرفتگی خط تخلیه شده است و در صورت لزوم شیلنگ را تعمیر یا تعویض کند.

مشکل: تهویه مطبوع از سرد به گرم تبدیل می شود

وقتی در حال رانندگی هستید و هوا ناگهان از خنکی راحت به گرمای وحشتناکی تبدیل می شود، می دانید که مشکلی وجود دارد. این امکان وجود دارد که شیر انبساط که مقدار صحیح مبرد را به اواپراتور می‌دهد از کار افتاده باشد. شیر انبساط مسدود شده مانع از رسیدن خنکی به اواپراتور می شود و در صورت وجود رطوبت باعث یخ زدن شیر می شود.

راه حل: تهویه مطبوع باید سرد باشد. اگر یک تکنسین معتبر نباشد، باید فشار سیستم را به درستی آزمایش کند و قطعات را برای انسداد یا نقص بازرسی کند.

مهم نیست که تهویه مطبوع شما چه علائمی دارد، یک تکنسین خودرو ماهر می داند که چگونه مشکلات AC خودرو را به درستی تشخیص دهد و چگونه عملکرد تهویه مطبوع شما را به درستی بازیابی کند

جهت مشاوره و خرید انواع باتری خودروهای سبک . سنگین و صنعتی یو پی اس با کارشناسان ما در مجموعه باتری جلودار با شماره  ۰۹۱۶۱۰۰۱۰۸۰ – ۰۶۱۳۱۶۱ تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *