راهنمای خرید باتری لیفتراک

خرید باتری لیفتراک

در لیفتراک برقی یکی از مهمترین و حساس ترین قطعات باتری لیفتراک است. در این نوشتار راهنمای خرید باتری لیفتراک و انواع باطری لیفتراک را شرح خواهیم داد:

نکات مهم قبل از خرید باتری لیفتراک

بهتر است قبل از پرداخت هزینه های بالا برای خرید باطری لیفتراک برقی، چند نکته مهم را در نظر گرفت:

در مرحله اول مشخصات فنی لیفتراک باید جمع آوری شود؛ مانند، مارک/مدل و تناژ دستگاه. برای مثال آیا باطری مورد نظر، مقدار ولتاژ و آمپر دستگاه را تامین می کند؟ باید این اطلاعات به صورت دقیق از فروشنده و یا نمایندگی لیفتراک تهیه شود.

ولتاژ باتری لیفتراک چقدر است؟

لیفتراک ها می توانند از باطری های 24 و 36 و 48 و 72 و 80 ولت در آمپر ساعت های مختلف با توجه به نوع دستگاه استفاده کنند. باید مطمئن شد که باتری لیفتراک چند ولت و چند آمپر است زیرا یک انتخاب اشتباه می تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد.

یک راه برای تعیین ولتاژ باتری، تعداد سلول ها است. هر سلول در یک باتری سرب اسیدی اسمی 2 ولت است، بنابراین بحث در مورد “باتری 18 سلولی” به باتری 36 ولتی اشاره دارد.

ابعاد محفظه باتری چقدر است؟

دانستن ابعاد باکس فلزی باطری مهم است؛ یعنی، طول و عرض ارتفاع/داخل به داخل و بیرون به بیرون.

ظرفیت یا آمپراژ باتری فابریک لیفتراک چقدر است؟

ظرفیت باطری و یا آمپرساعت باطری فعلی باید بررسی شود. برای دریافت حداکثر قدرت و ساعت کارکرد دستگاه، باطری را باید فول شارژ کرد و یک مقایسه با باطری فابریک دستگاه انجام داد.

حداقل وزن باتری مورد نیاز لیفتراک چقدر است؟

حداقل وزن باطری لیفتراک باید مشخص شود. برای پیدا کردن حداقل وزن باطری لیفتراک برقی می توان به کتابچه راهنمای لیفتراک مراجعه و یا از فروشنده این اطلاعات را دریافت کرد. باتری در یک لیفتراک برقی بخش عمده وزن تعادل کلی را تشکیل می دهد. نصب باتری با وزن کم یا زیاد باعث بوجود آمدن مشکلات جدی برای لیفتراک خواهد شد.

کانکتور، طول کابل و موقعیت کابل چگونه است؟

نوع اتصال (پیچی/ سربی) و موقعیت اتصالات و نحوه بستن کابل ها باید بررسی شود.

اینکه باطری درون چه باکسی قرار می گیرد، بررسی شود. کابل باطری چه حد باید باشد؛ اگر در این زمینه شک وجود دارد باید کابل بلندتر انتخاب شود.

انواع باتری لیفتراک

پس از تعیین اینکه کدام اندازه باتری با لیفتراک شما سازگار است، ملاحظات مهم بعدی استفاده از باتری‌های لیفتراک لیتیوم یون در مقابل اسید سرب است.

لیفتراک های برقی معمولاً توسط یکی از این دو نوع باتری اصلی تغذیه می شوند:

  • اسید سرب
  • لیتیوم یون

در حالی که گزینه‌های باتری دیگری برای تامین انرژی لیفتراک‌ها وجود دارد، مانند پروپان یا گازوئیل، یا گاز، دوسوم از لیفتراک‌ها، برقی هستند. فناوری هر یک از این باتری‌های صنعتی بسیار متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر کارایی لیفتراک دارد.

باتری های سرب اسیدی رایج ترین نوع باتری لیفتراک هستند. نسبتاً ارزان هستند و نگهداری آنها آسان است. با این حال، طول عمر کوتاه تری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند. 

باتری های سرب اسیدی واحدهای حجیم و پر از مایع با رویه قابل جابجایی هستند که از طریق واکنش شیمیایی صفحات سرب و اسید سولفوریک، الکتریسیته تولید می کنند. باطری های سرب اسیدی نیاز به شارژ مکرر دارند و ممکن است در اثر تخلیه عمیق آسیب ببینند.

باتری های لیتیوم یون برای استفاده در لیفتراک ها محبوب هستند زیرا چندین مزیت را نسبت به باتری های سرب اسید ارائه می دهند، از جمله زمان کار طولانی تر، زمان شارژ سریع تر و نیازهای تعمیر و نگهداری کمتر. با این حال باتری های لیتیوم یون گران تر از باتری های سرب اسید هستند.

باتری‌ لیتیوم یونی لیفتراک فناوری جدیدتری هستند که دارای ترکیبات شیمیایی مختلف هستند. یکی از محبوب ترین مواد شیمیایی برای صنعت حمل و نقل مواد، فسفات آهن لیتیوم (LFP) است که فشرده تر و چگالی بالاتری نسبت به اسید سرب دارد. سلول ها بسته شده اند و نیازی به نگهداری آب ندارند.

electric liftruck battery

اندازه باتری لیفتراک

مشخصات باتری لیفتراک در کل یکسان نیست. وزن، اندازه و ولتاژ باتری لیفتراک بسته به نوع وسیله نقلیه ای که آنها را تغذیه می کنند، بسیار متفاوت است.

به طور کلی، بسته های باتری لیفتراک بر اساس نوع تجهیزات بالابر و مورد استفاده مورد نیاز برای عملیات انتخاب می شوند. با انواع مختلف تجهیزات الکتریکی، معمولاً چهار گزینه ولتاژ وجود دارد:

  • باتری لیفتراک ۲۴ ولت
  • باتری لیفتراک ۳۶ ولت
  • باتری لیفتراک ۴۸ ولت
  • باتری لیفتراک ۸۰ ولت

باتری لیفتراک ۲۴ ولتی برای برخی از کوچکترین انواع تجهیزات بالابر الکتریکی مناسب است:

  • لیفتراک end rider
  • لیفتراک center rider
  • استاکر واکی
  • جک پالت واکی

باتری لیفتراک ۳۶ ولت برای تجهیزات الکتریکی متوسط طراحی شده اند:

  • لیفتراک باریک
  • لیفتراک  ۳ چرخ
  • لیفتراک های تعادلی ایستاده

باتری لیفتراک ۴۸ ولت برای تجهیزات الکتریکی بزرگ طراحی شده اند:

  • لیفتراک های ضد تعادل
  • لیفتراک ۳ چرخ
  • لیفتراک های متوازن نشسته

باتری لیفتراک ۸۰ ولت برای تجهیزات الکتریکی سنگین طراحی شده اند:

  • لیفتراک متوازن بزرگ

طول عمر باتری لیفتراک

باتری های سرب اسید و لیتیوم یون دارای طول عمر متفاوتی هستند و باتری لیفتراک لیتیوم یونی باید به دفعات کمتر تعویض شود:

اسید سرب: میانگین طول عمر ۱۰۰۰ – ۱۵۰۰ سیکل (چرخه)

لیتیوم یون: میانگین طول عمر ۳۵۰۰ سیکل (چرخه)

چرخه عمر باتری تعیین می کند که هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد. علاوه بر این، این جنبه مهمی است که باید هنگام برنامه ریزی بودجه تعمیر و نگهداری باتری در نظر گرفت.

قیمت باطری لیفتراک

باتری های لیفتراک برای هر لیفتراک به صورت اختصاصی تولید می شوند و طبیعتاً قیمت های متفاوتی نیز دارند که با توجه به ابعاد باتری و تعداد باتری هایی که در آن استفاده می شوند، تعیین می گردد. برای اطلاع از قیمت باتری لیفتراک آریا، لیفتراک تویوتا، لیفتراک سهند، لیفتراک سپاهان و… می توانید با کارشناسان امداد باتری جلودار تماس حاصل نمایید و با مشورت کارشناسان فروش ، از قیمت باتری لیفتراک مطلع شوید: 3161-061

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *