اجزای یو پی اس

اجزای یو پی اس

اجزای یو پی اس:

  • باتری (UPS Battery): به منظور ذخیره کردن انرژی الکتریکی و بهره گیری به عنوان منبع انرژی الکتریکی در یو پی اس
  • اینورتور (Inverter): با هدف تبدیل کردن جریان مستقیم به متناوب
  • یکسوساز یا رکتیفایر (Rectifier): با هدف تبدیل کردن جریان متناوب ورودی به جریان مستقیم
  • شارژر (Charger): به منظور شارژ نمودن باتری یو پی اس و تبدیل جریان متناوب به مستقیم

 

* باتری یو پی اس:

باتری یک دستگاه الکتروشیمیایی است که انرژی را ذخیره می‌کند. نقش باتری‌ یو پی اس، تامین انرژی برای بک آپ تایم تجهیزات در زمان قطع برق است. رای نشان دادن اهمیت باتری‌ ups می توان گفت که اغلب یو پی اس ها بدون باتری، کار نمی‌کنند. در ups، باتری تنها عضوی است که قدرت ذخیره برق را دارد و در نهایت هنگامی که برق شهری قطع می‌شود عمل رساندن برق به تجهیزات را انجام می‌دهد.

 

* اینورتر یا معکوس کننده در UPS:

اینورتر جریان برق DC را به AC تبدیل می‌کند. انرژی باتری توسط اینورتر به جریان متناوب تبدیل می‌شود. در حالتی که برق شهر در مدار است، انرژی از رکتیفایر ورودی تامین می‌شود ولی وقتی برق قطع می‌شود، انرژی از طریق باتری‌های لینک DC و تبدیل به جریان AC از طریق اینورتر فراهم می‌شود.

در کل می‌توان گفت اینورتر دستگاهی است که از باتری به عنوان یک منبع جریان مستقیم یا یک مولد انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و آن را به یک منبع تغذیه متناوب مناسب برای لوازم خانگی تبدیل می‌کند.

 

* یکسوکننده یا رکتیفایر در UPS:

وظیفه اصلی رکتیفایر تبدیل جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) است. نوع استاندارد برق در خروجی های برق شهری، جریان متناوب است، به همین دلیل یک دیود در یکسو کننده برای تغییر AC به DC مورد نیاز می‌باشد. زمانی که برق متناوب داشته باشیم، یو پی اس اقدام به شارژ باتری می‌نماید و این شارژ به صورت مستقیم انجام می‌شود. روال تبدیل برق متناوب به مستقیم به کمک اجزای اصلی یک یکسو کننده انجام می‌شود که این اجزا شامل دیود و خازن می‌باشند.

در یوپی اس‌های آفلاین، در اصل رکتیفایر وجود ندارد و فقط شارژر برای شارژ باتری‌ها موجود است. اما در یو پی اس‌های آنلاین، رکتیفایر عمل شارژ باتری‌ها را نیز انجام می‌دهد و به عنوان شارژر باتری یو پی اس آنلاین شناخته می‌شود.

در بعضی از یوپی اس‌های آنلاین، رکتیفایر و یوپی اس جدا از هم هستند و رکتیفایر فقط تبادل انرژی موردنیاز خروجی را انجام می‌دهد و شارژر باتری‌ها هم جدا است. جدا بودن رکتیفایر و شارژر باعث افزایش قابلیت اطمینان یو پی اس می‌شود که یو پی اس‌های آنلاین بهراد دارای این مزیت هستند.

 

* شارژر UPS:

شارژر باتری یو پی اس با تبدیل برق AC به DC، جریان موردنیاز برای شارژ باتری‌ها را فراهم می‌کند. همچنین در طول عمل شارژ، ولتاژ و جریان شارژ توسط شارژر برای شارژ بهینه باتری‌ها فراهم می‌شود.

شارژر دارای مدارهای حفاظتی است که از باتری در برابر شارژ بیش از حد، تخلیه بیش از حد، دمای بالا و ولتاژ ناپایدار محافظت می‌کند. این حفاظت‌ها باعث افزایش عمر مفید باتری می‌شوند. از طرفی شارژر باتری بر وضعیت باتری از جمله ولتاژ، سطح شارژ و زمان باقی‌مانده تا تخلیه کامل نظارت می‌کند.

 

بسته به اندازه و نوع UPS، چندین قطعه مشترک دیگر مانند سوییچ ایستا، برد کنترل نیز در یو پی اس وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *