نحوه کار خودروهای هیبریدی

نحوه کار خودروهای هیبریدی

نحوه کار خودروهای هیبریدی اینگونه است که موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی را تولید می کند و سپس آن را در باتری خود ذخیره کرده و با ترکیب انرژی احتراقی بنزین یا گازوئیل کار می کند. در برخی از انواع خودروهای هیبرید، انرژی الکتریکی باتری به وسیله سیستم احتراق داخلی و یا از ترمزهای احیا شونده تولید می شود.

خودروی هیبریدی چیست؟

به‌طور‌کلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. خودرو هیبرید، خودروی سبز نامیده می شود. این خودرو برای حرکت از دو منبع انرژی و یک باتری استفاده می کند. خودروی هیبریدی از یک موتور بنزینی، یک موتور برقی و یک باتری تشکیل شده است. هدف از ساخت چنین سیستم این است که مصرف بنزین کاهش یابد و همچنین کارایی و راندمان خودرو را افزایش دهد.

اجزای خودروهای هیبریدی

موتورها

خودروهای هیبریدی به دلیل برخورداری از دو موتور (الکتریکی و احتراق داخلی) قادرند بهره‌وری سوخت را افزایش دهند و به میزان کمتری آلایندگی تولید کنند. موتور احتراق داخلی در خودروهای هیبریدی با سیستم استارت و ویژگی‌های دیگر خودرو سازگار شده است و موتور الکتریکی قادر است گشتاور فوری ارائه دهد، به شتاب‌گیری کمک کند و استفاده از ترمز احیاکننده را ممکن سازد.

بسته باتری

باتری خودروی هیبریدی معمولا از جنس نیکل-فلز هیدرید (NiMH) یا لیتیوم یون (Li-ion) است تا انرژی موتور الکتریکی را ذخیره و تامین کند. سیستم‌های مدیریت باتری با نظارت بر وضعیت شارژ‌ و سلامت باتری، موجب عملکرد مطلوب این خودرو می‌شوند.

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟ /آشنایی با خودروهای هیبریدی موجود  در ایران (+جزئیات و عکس)

انواع خودروهای هیبریدی

خودروهای پلاگین هیبرید

نحوه عملکرد خودروهای پلاگین هیبریدی اینگونه است که، به وسیله نیروی بدست آمده از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی حرکت می کند. برای شارژ کردن خودروهای پلاگین هیبرید باید از یک منبع خارجی استفاده کرد.

کسانی که روزانه از خودرو استفاده می کنند، پلاگین ها انتخاب خوبی هستند. زیرا آلاینده تولید نمی کنند. همچنین با داشتن یک موتور بنزینی، می توان مسافت طولانی را با این نوع خودرو پیمود. امروزه به دلیل پیشرفت در زمینه افزایش ظرفیت باتری ها و مدیریت پیشرانه، مسافت الکتریکی ماشین های پلاگین نسبت به گذشته بیشتر شده است.

خودروهای هیبرید کامل

نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی کامل به این گونه است که، برای شارژ کردن به یک منبع خارجی نیازی نیست. زیرا در این نوع از خودروها دو موتور با هم کار می کنند. یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی.

ماشین های هیبریدی از هر دو موتور برای به حرکت در آوردن خودرو استفاده می کنند. زمانی که سرعت خودرو کم باشد باتری می تواند انرژی مورد نیاز برای حرکت را تولید کند. وقتی به نیروی بیشتری نیاز باشد، موتور بنزینی نیز شروع به فعالیت می کند. موتور هم برای به حرکت در آوردن چرخ ها نیرو تولید می کند.

شارژ کردن خودروهای هیبریدی

در خودروهای هیبرید برای اینکه باتری هنگام رانندگی شارژ شود نیاز به یک منبع خارجی نیست. در این نوع از خودروها طیف باتری ماشین های هیبرید کافی نمی باشد. زیرا فقط تا ۳۰ کیلومتر می توان از موتور برقی استفاده کرد.

خودروی نیمه هیبرید

نحوه عملکرد خودروهای نیمه هیبریدی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در خودروهای نیمه هیبریدی یک موتور الکتریکی کوچک با ظرفیت کم قرار دارند. تا از موتور بنزینی پشتیبانی کند.

برای این از کلمه پشتیبانی استفاده می شود که، این موتور برقی به تنهایی نمی تواند خودرو را به حرکت در آورد. موتور برقی کوچک بیشتر برای توقف خودرو در سرعت کم عمل می کند. زمانی هم که سرعت خودرو بالاتر باشد، این موتور می تواند در افزایش سرعت نقش مهمی داشته باشد و همچنین می تواتد فشار بار کم تر کند.

تفاوت بین خودروهای هیبرید کامل و نیمه هیبرید

تفاوت بین خودروهای هیبرید کامل و نیمه هیبرید این است که، در خودروهای نیمه کامل هر کدام می توانند به صورت جداگانه کار کنند. اما خودروی نیمه هیبرید اینگونه نیست.

انواع هیبریدها

خودروهای هیبریدی دارای انواع گوناگونی می باشند و با توجه به نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی می تواند آن ها را به پنج دسته زیر تقسیم کرد:

  • هیبریدهای موازی:

نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی موازی اینگونه است که هم موتور بنزینی و هم الکتریکی به طور تمام وقت و کنار هم کار می کنند. روش کارشان به این صورت است که بنزین، سوخت را به موتور بنزینی می فرستد و باتری هم انرژی را به موتور الکتریکی به طور هم زمان می رساند.

  • هیبریدهای سری:

اینگونه خودروها را می توان خودرو سبز و پاک نامید. زیرا فقط زمانی از موتور بنزینی استفاده می شود که برای شارژ باتری باشد. و همه کارها توسط موتور الکتریکی انجام می شود.

  • سری موازی:

از ترکیب هیبرید سری و موازی در کنار هم استفاده می شود، به گونه ای که در طراحی آن سعی شده است که تا جای ممکن مزایا حفظ و معایب هر کدام حذف شود.

  • ملایم:

نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی از نوع ملایم، شبیه به هیبریدهای موازی می باشد. به عبارت دیگر موتور الکتریکی به صورت هم زمان و موازی با موتور بنزینی، خودرو را به حرکت در می آورد. اما یک تفاوت وجود دارد که آن هم، عدم استفاده از باتری های قوی با قابلیت ذخیره سازی بالا در هیبریدهای ملایم است.

  • هیبریدهای شارژی:

در این نوع از خودروها از باتری های بزرگتر و با قابلیت ذخیره سازی بالاتر استفاده خواهد شد. و تنها زمانی موتور بنزینی شروع به کار می کند که باتری به صورت کامل تخلیه شده باشد. هیبریدهای شارژی بیشتر برای رانندگی در مسافت کوتاه استفاده می شود. زیرا تا وقتی که باتری شارژ دارد از موتور بنزینی نیازی به استفاده نمی باشد. خودروهای هیبریدی شارژی قابلیت اتصال به پریزهای برقی در ایستگاه های شهری جهت شارژ را دارند. این خود یک مزیت می باشد.

تعمیر و سرویس خودروهای هیبریدی

باید برای تعمیر، سرویس و تعویض به تعمیرگاه خودروی تخصصی مراجعه کنید. زیرا انجام این کارها توسط افراد غیر متخصص می تواند خطرناک باشد. و امکان برق گرفتگی وجود دارد. سیستم مرکز کامپیوتری خودروی هیبریدی بسیار مدرن است و هر گونه تغییر ولتاژ می تواند بر کنترل کامپیوتر تاثیر بگذارد. به همین دلیل باید به تعمیرگاه خودروهای هیبریدی مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *